2017. március 4., szombat

Gyerekek a fecskékért - a felmérés végeredménye

A felmérés története
Kedves barátunk, Fenyvesi László egyike azon keveseknek, akik céltudatosan kutatják a fecskéket, keresik a költőhelyeket, gyűrűznek, fiókákat számolnak, ráadásul mindezt több megyére kiterjedő területen. Laci már tavaly megpedzette egy szakcikkben, hogy a hatékony fecskevédelem első lépcsőjeként jó volna bevonni a fészkek felkutatásába az iskolákat. 
Idén év elején újra felmerült a téma, ekkor azonban már a gondolatot tett követte, január közepén több fórumon (Élet és Tudomány, www.birding.hu, pályázatfigyelő) meghirdettem az országos fecskefelmérést. A kiírás honlapunk történetében példátlan mennyiségű kattintást kapott (leginkább a népszerű közösségi oldalnak köszönhetően), izgatottan vártuk, hogy a február 28-i határidőig hány adatlap érkezik be.

Az eredmény
Március 4-ig 27 adatlap futott be. Külön kezelem az egy erdélyi adatlapot; a 26 hazai adatlapon összesen 1488 költőhelyről számolnak be a diákok. És ez, félreértés ne essék, nem 1488 fecskefészek, hanem 1488 költőhely. Ilyen költőhely a szolnoki Széchenyi körút 121. (78 pár molnárfecske), a rózsaszentmártoni Arany János u. 3. (69 pár molnárfecske), a gyulai vasútállomás (68 pár molnárfecske), a Kettős-Körös dobozi hídján csak becsülni lehet a fészkeket (minimum 150 pár molnárfecske), az érsekvadkerti szarvasmarhatelepről pedig azt a biztató hírt kaptuk, hogy a füsti fecskék száma "sok".
Különösen a szakiskolák adatlapjára jellemző, hogy nagy távolságból járnak oda diákok. A mátrafüredi Mátra szakképző iskola és a szekszárdi Csapó Dániel Szakiskola tanulói magáról Mátrafüredről 1, Szekszárdról 3 fecskeadatot jelentettek, miközben a mátrafürediek 43, a szekszárdiak 37 településről gyűjtöttek össze 147, illetve 95 adatot!
A három legeredményesebb iskola a Nagyhegyesi Veres Péter Általános Iskola (192 adat), a Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (175) és a  mátrafüredi FM ASzK Mátra Erdészeti, Mezőgazdasági és Vadgazdálkodási Szakképző Iskolája és Kollégiuma (147) voltak.
A hazai adatlapok összesen 197 települést érintenek. A három legtöbb fecskeadatot szolgáltató településnek odaígértük a "fecskebarát település" címet. A díjazottak: Nagyhegyes (192 adat), Szolnok (117) és Doboz (90).
Nagyon nagy örömet szerzett az a levél, amely Erdélyből, a Gyimesfelsőlokhoz tartozó Komjátról (Hargita megye) érkezett. Pap Éva tanítónő az adatokon kívül fényképeket, videófelvételeket, illetve a gyerekek által gyűjtött fecskés szólásokat, hiedelmeket is küldött. Ezek a következők:
  • Egy fecske nem csinál tavaszt.
  • Nem jó verébnek fecskével perlekedni.
  • Aki megbolygassa a fecskefészket, annak elszárad a keze.
  • Ha a fecskék lent szállnak, rossz idő jön.
  • A fecskéknek szeptember 8-ig, vagyis a katolikus naptár szerint Kisasszony (Kisboldogasszony) napjáig el kell menniük.
kommandói iskolával kapcsolatban megjegyeztem, hogy milyen fontos a határon túli magyarság természetvédelmi tudatossága. Nos, a Gyimesfelsőlok-Komjátra járó kisiskolások valódi harmóniában élnek a természettel. Csodálatos érzés tudni, hogy a történelmi Magyarország keleti szélén, sok száz kilométerre tőlünk ilyen lelkes tanítók és ilyen ügyes gyerekek élnek. (E sorok írásakor folyik a nyomozás, hogy van -e romániai fecskeadatbázis, ahova a gyimesi megfigyeléseket továbbíthatnánk.)
Természetszeretetre való nevelés a javából! A komjáti gyerekeket nagyon izgatta a fecskék fiókanevelése, de a madarakat egy ekkora csoport nyugtalanította volna. Pap Éva és Szőcs Jácinta Beáta tanítónők ezért fényképeket és videófelvételeket készítettek a kisiskolások számára az érdekes eseményről. Nekem ez a fotó tetszik a legjobban.

Mivel mindegyik iskola nagyon szép munkát végzett, mindegyiküket megajándékozzuk egy "fecskebarát iskola" táblával. A részt vevő iskolák a települések betűrendjében a következők:
  • Aggtelek (Borsod-Abaúj-Zemplén): Aggteleki Általános Iskola
  • Bocskaikert (Hajdú-Bihar): Németh László Általános Iskola
  • Cegléd (Pest): Várkonyi István Általános Iskola
  • Csongrád: Bársony István Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
  • Csongrád: Galli János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Csorna (Győr-Moson-Sopron): Csukás Zoltán Mezőgazdasági Szakképző Iskola
  • Dévaványa (Békés): Gyulai Szakképzési Centrum Dévaványai Középiskola és Kollégium
  • Dévaványa (Békés): Ványai Ambrus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Doboz (Békés): Dobozi Általános Iskola
  • Dömsöd (Pest): Széchenyi István Általános Iskola Arany János Általános Iskolája
  • Dunaújváros (Fejér): Móricz Zsigmond Általános Iskola
  • Fehérvárcsurgó (Fejér): Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Károlyi József Tagiskola
  • Gyimesfelsőlok-Komját (Hargita, Románia): Árpádházi Szent Erzsébet Római Katolikus Liceum Komjáti Elemi Iskola
  • Gyöngyös-Mátrafüred (Heves): FM ASzK Mátra Erdészeti, Mezőgazdasági és Vadgazdálkodási Szakképző Iskolája és Kollégiuma
  • Gyula (Békés): Göndöcs Benedek Középiskola Kollégiuma
  • Hetvehely (Baranya): Hetvehelyi Általános Iskola
  • Hortobágy (Hajdú-Bihar): Petőfi Sándor Általános Iskola és Kollégium
  • Kincsesbánya (Fejér): Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Tagiskola
  • Lovasberény (Fejér): Reményik Sándor Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda
  • Magyargéc (Nógrád): Gárdonyi Géza Általános Iskola
  • Nagyhegyes (Hajdú-Bihar): Veres Péter Általános Iskola
  • Rózsaszentmárton (Heves): Móra Ferenc Általános Iskola
  • Szekszárd (Tolna): FM DASzK Csapó Dániel Középiskola, Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
  • Szolnok-Szandaszőlős (Jász-Nagykun-Szolnok): Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Tápszentmiklós (Győr-Moson-Sopron): Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola
  • Vál (Fejér): Vajda János Általános Iskola
  • Zsámbok (Pest): Bajza Lenke Általános Iskola
    A legaktívabbak a Fejér megyeiek voltak (5 iskola), őket követi Békés (4), Hajdú-Bihar és Pest (3-3), Csongrád, Győr-Moson-Sopron és Heves (2-2), illetve Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád és Tolna (1-1).
Hogyan tovább?
Az adattömeget az eredeti terv szellemében felajánljuk kielemzésre és az adatbázisban való rögzítésre a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Monitoring Központjának. A gyerekek munkája hatalmas fehér foltokat szüntet meg a fecske adatbázis térképén. Sem a győztes Nagyhegyesről, sem a 3. helyezett Dobozról nem volt fenn eddig egyetlen fecskefészek adata sem, csak ez a két település 282 adatot küldött be! De ugyanilyen lyuk volt a térképen Apaj, Hortobágy, Rózsaszentmárton, illetve az eddig tudottnál sokkal fecskésebb Dévaványa, Győrasszonyfa, Tarjánpuszta és Vál is. A felmérés kiírásának pontosan ez volt a fő célja.
Néhányan írták, hogy a téli felmérés nem túl szerencsés, inkább a költési időben kellett volna kiírni. Az eredmény véleményem szerint minket igazolt, ugyanakkor a lelkes rózsaszentmártoniak eltökélték, hogy mindenképpen megszerzik a "fecskebarát település" címet, ennek érdekében még a nyári szünetet is feláldozzák és költési eredményeket, fiókaszámokat fognak felmérni. Ha tényleg így lesz, megkapják tőlünk a címet, az biztos!
Az iskolák zöme büszkén kihangsúlyozta, hogy ökoiskola címmel rendelkezik. Ez egy jó kiindulási alap például a molnárfecsketelepek műfészkes rekonstrukciós kísérletére. Sokan jelezték, hogy nyitottak a műfészkek kihelyezésére. A legizgalmasabb eset Bocskaikert és Mátrafüred; előbbi esetben szigetelés, utóbbi esetben ablakcsere miatt kellett eltávolítani 100 illetve 65 molnárfecskefészket, és a telep nem kelt életre a későbbiekben. Ott komoly a feladat, igyekszünk majd műfészkekkel, tanácsokkal, környékbeli gyakorló madárvédők elérhetőségével segíteni a megvalósulást.
A hortobágyi Petőfi Sándor Általános Iskola tornatermének legérdekesebb része

Köszönjük!
Szerettem volna itt felsorolni a felmérésben részt vevő gyerekeket, de nagyjából fél napot vett volna igénybe, amíg az adatlapokból bemásolgatom a több száz nevet. Így mindannyiótoknak szól: KÖSZÖNÖM NEKTEK EZT A NAGYSZERŰ MUNKÁT!
Nagyon jó érzés volt olvasgatni a pedagógusok leveleit, a felmérés apró kulisszatitkait, javaslatokat, jókívánságokat. Csornától Gyimesfelsőlokig, Aggtelektől Hetvehelyig nagyon sok igazán eltökélt, lelkes, természetet szerető tanító és tanár dolgozik. Örülünk, hogy megismerkedhettünk velük.
A munkáért jár a jutalom, ezt a fejérieknek személyesen mi, a többieknek a postás fogja eljuttatni, van azonban valami, amiért helybe kell jönni: a felmérés ötletgazdája, Fenyvesi László minden érintett iskolát szeretettel vár Dinnyésre, ahol vezetett túrán ismerkedhetnek meg a nemzetközi hírű Dinnyési-fertő élővilágával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése