Egy új tanév kezdődik ezekben a napokban, így mód nyílik egy jó fél évvel ezelőtti ötletünk megvalósítására. Tavasszal a Pusztaszabolcsi Agrár Zrt-vel elkezdtünk egy fecskevédelmet és tudatos fogyasztást ötvöző kampányt (ITT olvasható). Akkor kaptunk olyan kritikát, hogy az még semmi, hogy egy fecske felkerül a tejespohárra, ez semmilyen üzenetet nem hordoz. Mi azonban már akkor tudtuk, hogy az a Kókay Szabolcs által festett fecske csak az első lépése egy hosszú távú akciónak.
A rajzversenyt Sziebler Péterné elnökkel találtuk ki még tavasszal, a részleteket pedig most, a tanév elején kapják meg azok az iskolák, amelyekbe Pusztaszabolcsról érkezik naponta az iskolatej. Ez csöppet sem kevés intézményt érint. A székesfehérvári tankerületben 81, a dunaújvárosiban 32, a pápaiban 24, a balatonfürediben 16 iskoláról van szó, ehhez jön még hét nem állami fenntartású intézmény. Számukra szól az alábbi hirdetmény:
RAJZVERSENY!
Biztosan észrevettétek, hogy
idén tavasszal az iskolatej zárófóliájára, a boci feje fölé felkerült egy
mindannyiunk által ismert és szeretett madárka, a füsti fecske. Régen minden háztáji tehénistállónak megvoltak a maga
fecskéi, manapság a fecskék a tehenészetekben találnak megfelelő költőhelyet. A
magyar ember mindig nagyon kedvelte a fecskéket, mi is büszkék lehetünk tehát
arra, hogy a sok veszéllyel dacoló füsti fecske pusztaszabolcsi állománya
jelentősen, másfélszeresére nőtt az elmúlt év során, így továbbra is ez Fejér
megye legnépesebb ismert füstifecsketelepe.
Beszélgessetek a fecskék
életéről, hosszú vándorútjáról, az állattartáshoz fűződő kapcsolatáról. Ha
pedig van kedvetek, öntsétek mindezt rajzos formába! A Pusztaszabolcsi Agrár
Zrt. és a „VÖLGY-HÍD” Természetvédelmi Alapítvány rajzpályázatot hirdet az
alábbi két témában:
1. A füsti fecske és az állattartás
- Miért az istállóban rak fészket
a füsti fecske?
- Miért cikázik a legelő jószág körül?
- Mi haszna van a fecskének
a tehénből és mi haszna van a tehénnek a fecskéből?
- Miért örül a gazda, ha az
istállóban fecskepár kezd fészket rakni?
Próbáljátok meg lerajzolni a választ
vagy válaszokat!
2. A fecskék vándorútja
Magyarországon a fecske télen
nem találna táplálékot, ezért minden évben több ezer kilométert repül hazánk és
Afrika között. Tengert és sivatagot szel át, míg megérkezik a zsiráfok, oroszlánok,
zebrák otthonába, a szavannákra. Rajzoljátok le ennek a fantasztikus
vándorútnak valamelyik állomását, mutassátok be az utazás szépségét, nehézségét
vagy veszélyeit!
Választható technikák: grafit, tus, színes ceruza, rajzkréta,
olajpasztell, vízfesték, tempera
Méret: A/4
Beküldhető képek száma tanulónként 1-1.
Osztályok, figyelem!
Álljatok össze többen és készítsetek A/3 méretű kollázsképet a fenti témák valamelyikében újságból kivágott képek,
falevelek, növényi termések vagy bármilyen papírra ragasztható anyag
felhasználásával.
1. A füsti fecske és az állattartás
- Miért az istállóban rak fészket a füsti fecske?
- Miért cikázik a legelő jószág körül?
- Mi haszna van a fecskének a tehénből és mi haszna van a tehénnek a fecskéből?
- Miért örül a gazda, ha az istállóban fecskepár kezd fészket rakni?
Próbáljátok meg lerajzolni a választ
vagy válaszokat!
A pedagógusokat ezzel egy időben megkérjük arra, hogy egy órát szánjanak a fecskékre, beszélgessenek a gyerekekkel ezekről a madarakról, jelentőségükről, vándorútjukról, mintegy megalapozva a rajzok szakmai hátterét. Részlet a nekik írt levélből:
Szeretnénk, ha a rajzverseny kihirdetésekor egy tematikus óra a fecskékről szólna. Ehhez segítségként az alábbi óravázlatot javasoljuk.
1. A füsti fecske és az állattartás
·
Milyen fecskefajok élnek hazánkban? A
településeken élő két faj (füsti- és molnárfecske) külleme, életmódja.
·
Miért került az iskolatej zárófóliájára a füsti
fecske? Milyen kapcsolat van a tehenek és a fecskék között?
·
Miért előnyös a fecske számára istállóban
fészkelni? (sötét, nyugodt, biztonságos hely, gazdag táplálék)
·
Miért előnyös a tehenek számára a fecskék
közelsége? Egyetlen fecskepár egy szezonban akár negyedmillió rovart is elkap.
Ezek között nagyon sok a vérszívó, jószágaink számára kellemetlenséget okozó
rovar (szúnyogok, böglyök, szuronyos legyek).
·
Milyen egyéb állattartó telepeken élnek fecskék?
(lovardák, sertéstelepek, juhhodályok, halastavak épületei)
·
Miért fogyatkoztak meg a falvakban-városokban a
füsti fecskék? (háztáji állattartás visszaszorulása, a földes utcák
leaszfaltozása megszünteti a sárgyűjtő helyeket, repülőgépes szúnyogirtás
elpusztítja a táplálékforrást)
·
Ismertek –e a lakóhelyeteken olyan füsti
fecskéket, melyek ólban, istállóban, tornác sarkában fészkelnek?
2. A fecskék vándorútja
·
Minden gyermek tudja, hogy a fecske a telet
Afrikában tölti. Belegondoltatok már, hogy micsoda hihetetlen teljesítmény ez a
vándorút? Számítsátok ki, hogy hány kilométert tesz meg egy fecske a
lakóhelyetektől a Szaharától délre levő szavannákig!
·
Kövessétek a fecskék útját a térképen vagy
földgömbön! Beszéljétek meg, milyen természeti képződményeket (magas hegységek,
görög szigetvilág, Földközi-tenger, Észak-Afrika, Nílus, Szahara, szavanna),
emberi alkotásokat (görög és római romok, piramisok) és élőlényeket (delfin,
bálna, teve, antilop, zebra, elefánt, orrszarvú, oroszlán, gepárd) látnak útjuk
során.
·
A magyar ember nagyon szereti a fecskéket.
Sajnos nem minden európai nép gondolkodik így. Évente sok-sok ezer
énekesmadarat pusztítanak el a dél-európai (Málta, Ciprus, Olaszország) és
közel-keleti (Libanon, Egyiptom) országokban. Beszéljétek meg, miért fenyegeti
az egész kontinens madárvilágát az, ha ezekben az országokban a vonulási
időszakban pusztítják a madarakat.
·
A füsti fecskék évente 10-12 fiókát nevelnek
fel. Ezeknek csak kis hányada tér vissza a következő évben. Beszélgessetek a
vándorút során jelentkező természetes veszélyekről (tengeri- és homokviharok,
ragadozó madarak, váratlan őszi hideg).
Fotómontázs Králl László fényképének felhasználásával.
A kiírás elkészülte után jött az ötlet a pusztaszabolcsiak részéről, hogy a vállalat visz tejet 13 óvodába is, őket se hagyjuk ki a dologból. Így készült el egy külön kiírás nekik is, melyben az óvodapedagógusokat is fecskés foglalkozás megtartására kérjük:
Szeretnénk, ha a fecskék fontossága, szépsége már egészen fiatal korban tudatosulna. Rajzpályázatunk témája a füsti fecske, a rajzok elkészítését pedig előzze meg egy közös beszélgetés, a hazánkban előforduló, településeken megfigyelhető két fecskefaj bemutatása fényképen vagy videón, a hang lejátszása, a két faj eltérő fészkének bemutatása. Érdemes felvetni olyan, a gyermekek fantáziáját megragadó tényeket, hogy a fecskék évente kétszer átrepülik a tengert és a sivatagot, útjuk során látnak delfineket, oroszlánt, elefántot, a piramisokat, tevekaravánt.
Nem szeretnénk, ha a rajzverseny beszürkülne a ma oly divatos "kinek van több ismerőse?"-vetélkedésbe. A legnagyobb közösségi oldalon lehet majd szavazni, ám ez csupán a közönségdíjról dönt. A tényleges helyezéseket mi fogjuk szakmai szempontból kiválasztani az egyes kategóriákban, külön kezelve az óvodákat és az alsó és felső tagozatot, illetve az osztályok közös munkáit. És ismét hangsúlyozom: a végcél még mindig nem ez, ez a rajzpályázat is csupán egy újabb lépés a végső célunk felé: egy jókora, több megyére terjedő közép-dunántúli térségben kinevelni a következő évtizedek fecskebarátait.
A rajzpályázatról a győztesek kiválasztását követően beszámolunk majd.
A rajzpályázatról a győztesek kiválasztását követően beszámolunk majd.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése