2017. szeptember 7., csütörtök

Fecskék és rajzok - Fecskevédelem az alapoktól

Egy új tanév kezdődik ezekben a napokban, így mód nyílik egy jó fél évvel ezelőtti ötletünk megvalósítására. Tavasszal a Pusztaszabolcsi Agrár Zrt-vel elkezdtünk egy fecskevédelmet és tudatos fogyasztást ötvöző kampányt (ITT olvasható). Akkor kaptunk olyan kritikát, hogy az még semmi, hogy egy fecske felkerül a tejespohárra, ez semmilyen üzenetet nem hordoz. Mi azonban már akkor tudtuk, hogy az a Kókay Szabolcs által festett fecske csak az első lépése egy hosszú távú akciónak.
A rajzversenyt Sziebler Péterné elnökkel találtuk ki még tavasszal, a részleteket pedig most, a tanév elején kapják meg azok az iskolák, amelyekbe Pusztaszabolcsról érkezik naponta az iskolatej. Ez csöppet sem kevés intézményt érint. A székesfehérvári tankerületben 81, a dunaújvárosiban 32, a pápaiban 24, a balatonfürediben 16 iskoláról van szó, ehhez jön még hét nem állami fenntartású intézmény. Számukra szól az alábbi hirdetmény:

RAJZVERSENY!

Biztosan észrevettétek, hogy idén tavasszal az iskolatej zárófóliájára, a boci feje fölé felkerült egy mindannyiunk által ismert és szeretett madárka, a füsti fecske. Régen minden háztáji tehénistállónak megvoltak a maga fecskéi, manapság a fecskék a tehenészetekben találnak megfelelő költőhelyet. A magyar ember mindig nagyon kedvelte a fecskéket, mi is büszkék lehetünk tehát arra, hogy a sok veszéllyel dacoló füsti fecske pusztaszabolcsi állománya jelentősen, másfélszeresére nőtt az elmúlt év során, így továbbra is ez Fejér megye legnépesebb ismert füstifecsketelepe.
Beszélgessetek a fecskék életéről, hosszú vándorútjáról, az állattartáshoz fűződő kapcsolatáról. Ha pedig van kedvetek, öntsétek mindezt rajzos formába! A Pusztaszabolcsi Agrár Zrt. és a „VÖLGY-HÍD” Természetvédelmi Alapítvány rajzpályázatot hirdet az alábbi két témában:

1. A füsti fecske és az állattartás
  • Miért az istállóban rak fészket a füsti fecske? 
  • Miért cikázik a legelő jószág körül? 
  • Mi haszna van a fecskének a tehénből és mi haszna van a tehénnek a fecskéből? 
  • Miért örül a gazda, ha az istállóban fecskepár kezd fészket rakni?
Próbáljátok meg lerajzolni a választ vagy válaszokat!

2. A fecskék vándorútja
Magyarországon a fecske télen nem találna táplálékot, ezért minden évben több ezer kilométert repül hazánk és Afrika között. Tengert és sivatagot szel át, míg megérkezik a zsiráfok, oroszlánok, zebrák otthonába, a szavannákra. Rajzoljátok le ennek a fantasztikus vándorútnak valamelyik állomását, mutassátok be az utazás szépségét, nehézségét vagy veszélyeit!

Választható technikák: grafit, tus, színes ceruza, rajzkréta, olajpasztell, vízfesték, tempera
Méret: A/4
Beküldhető képek száma tanulónként 1-1.
Osztályok, figyelem! Álljatok össze többen és készítsetek A/3 méretű kollázsképet a fenti témák valamelyikében újságból kivágott képek, falevelek, növényi termések vagy bármilyen papírra ragasztható anyag felhasználásával.


A pedagógusokat ezzel egy időben megkérjük arra, hogy egy órát szánjanak a fecskékre, beszélgessenek a gyerekekkel ezekről a madarakról, jelentőségükről, vándorútjukról, mintegy megalapozva a rajzok szakmai hátterét. Részlet a nekik írt levélből:

Szeretnénk, ha a rajzverseny kihirdetésekor egy tematikus óra a fecskékről szólna. Ehhez segítségként az alábbi óravázlatot javasoljuk.

1. A füsti fecske és az állattartás

·         Milyen fecskefajok élnek hazánkban? A településeken élő két faj (füsti- és molnárfecske) külleme, életmódja.
·         Miért került az iskolatej zárófóliájára a füsti fecske? Milyen kapcsolat van a tehenek és a fecskék között?
·         Miért előnyös a fecske számára istállóban fészkelni? (sötét, nyugodt, biztonságos hely, gazdag táplálék)
·         Miért előnyös a tehenek számára a fecskék közelsége? Egyetlen fecskepár egy szezonban akár negyedmillió rovart is elkap. Ezek között nagyon sok a vérszívó, jószágaink számára kellemetlenséget okozó rovar (szúnyogok, böglyök, szuronyos legyek).
·         Milyen egyéb állattartó telepeken élnek fecskék? (lovardák, sertéstelepek, juhhodályok, halastavak épületei)
·         Miért fogyatkoztak meg a falvakban-városokban a füsti fecskék? (háztáji állattartás visszaszorulása, a földes utcák leaszfaltozása megszünteti a sárgyűjtő helyeket, repülőgépes szúnyogirtás elpusztítja a táplálékforrást)
·         Ismertek –e a lakóhelyeteken olyan füsti fecskéket, melyek ólban, istállóban, tornác sarkában fészkelnek?


2. A fecskék vándorútja


·         Minden gyermek tudja, hogy a fecske a telet Afrikában tölti. Belegondoltatok már, hogy micsoda hihetetlen teljesítmény ez a vándorút? Számítsátok ki, hogy hány kilométert tesz meg egy fecske a lakóhelyetektől a Szaharától délre levő szavannákig!
·         Kövessétek a fecskék útját a térképen vagy földgömbön! Beszéljétek meg, milyen természeti képződményeket (magas hegységek, görög szigetvilág, Földközi-tenger, Észak-Afrika, Nílus, Szahara, szavanna), emberi alkotásokat (görög és római romok, piramisok) és élőlényeket (delfin, bálna, teve, antilop, zebra, elefánt, orrszarvú, oroszlán, gepárd) látnak útjuk során.
·         A magyar ember nagyon szereti a fecskéket. Sajnos nem minden európai nép gondolkodik így. Évente sok-sok ezer énekesmadarat pusztítanak el a dél-európai (Málta, Ciprus, Olaszország) és közel-keleti (Libanon, Egyiptom) országokban. Beszéljétek meg, miért fenyegeti az egész kontinens madárvilágát az, ha ezekben az országokban a vonulási időszakban pusztítják a madarakat.
·         A füsti fecskék évente 10-12 fiókát nevelnek fel. Ezeknek csak kis hányada tér vissza a következő évben. Beszélgessetek a vándorút során jelentkező természetes veszélyekről (tengeri- és homokviharok, ragadozó madarak, váratlan őszi hideg).

Fotómontázs Králl László fényképének felhasználásával.

A kiírás elkészülte után jött az ötlet a pusztaszabolcsiak részéről, hogy a vállalat visz tejet 13 óvodába is, őket se hagyjuk ki a dologból. Így készült el egy külön kiírás nekik is, melyben az óvodapedagógusokat is fecskés foglalkozás megtartására kérjük:

Szeretnénk, ha a fecskék fontossága, szépsége már egészen fiatal korban tudatosulna. Rajzpályázatunk témája a füsti fecske, a rajzok elkészítését pedig előzze meg egy közös beszélgetés, a hazánkban előforduló, településeken megfigyelhető két fecskefaj bemutatása fényképen vagy videón, a hang lejátszása, a két faj eltérő fészkének bemutatása. Érdemes felvetni olyan, a gyermekek fantáziáját megragadó tényeket, hogy a fecskék évente kétszer átrepülik a tengert és a sivatagot, útjuk során látnak delfineket, oroszlánt, elefántot, a piramisokat, tevekaravánt.


Nem szeretnénk, ha a rajzverseny beszürkülne a ma oly divatos "kinek van több ismerőse?"-vetélkedésbe. A legnagyobb közösségi oldalon lehet majd szavazni, ám ez csupán a közönségdíjról dönt. A tényleges helyezéseket mi fogjuk szakmai szempontból kiválasztani az egyes kategóriákban, külön kezelve az óvodákat és az alsó és felső tagozatot, illetve az osztályok közös munkáit. És ismét hangsúlyozom: a végcél még mindig nem ez, ez a rajzpályázat is csupán egy újabb lépés a végső célunk felé: egy jókora, több megyére terjedő közép-dunántúli térségben kinevelni a következő évtizedek fecskebarátait.
A rajzpályázatról a győztesek kiválasztását követően beszámolunk majd.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése