2017. december 20., szerda

Beszámoló 2017-ről

Az alábbiakban a szervezet éves tevékenységének beszámolója következik, különös tekintettel az alapító okiratban meghatározott célokra.

Természetvédelem
A legfontosabb feladat változatlanul a három székesfehérvári helyi védett terület (Aszal-völgy, Jancsár-völgy, Máriamajori-erdő) őrzése, kezelése. Több alkalommal volt szükség a védettséget jelző tábla javítására és pótlására.
Denevérodúkat helyeztünk ki a Jancsár- és Aszal-völgyben, illetve márciusban, eléggé későn lezajlott a jancsár-völgyi odútelep tisztítása, ellenőrzése is (ezt a jövőben sokkal hamarabb kell elvégezni, bővebben ITT).
A védett fajok felmérése során a két legnagyobb eredmény a kiemelkedő leánykökörcsin-állomány a Rácvölgyben (ez szinte az eddig utolérhetetlennek hitt 2009-et idézte), illetve ugyanitt a füleskuvik megjelenése (megtelepedése?).
Folytatódott a Sárvíz-völgyi szikesek, szikes tavak vizsgálata. Augusztusban sor került az első komolyabb védelmi beavatkozásra Flesch Mártonnal a felsőszentiváni Sóstón (kísérleti nád- és aranyvesszőirtás). Végre előrelépés történt a soponyai Sóstóval kapcsolatban is, a Duna-Ipoly NPI elkezdte a legeltetéses élőhelykezelés szakmai előkészítését (lásd alább).
Új elem a Tác melletti Fövenypuszta: Flesch Márton, Lendvai Gábor és Hudák Tamás részvételével végeztünk felméréseket (növényzet, lepkék, madarak), javasoltuk a terület helyi védelmét, majd annak elutasítása után egy kiadvány tervezésébe fogtunk, melyet 2018 tavaszára kívánunk megjelentetni.
A csapat a fövenyi réten (balról jobbra Hudák Tamás, Lendvai Gábor, Flesch Márton)

Volt egy nagyon távoli próbálkozásunk is; 2017 nyarán beadtunk két védetté nyilvánítási javaslatot a Hajdú-Bihar megyei Bedő önkormányzatának egy öreg hársfa és egy százéves epreskert védelme érdekében. Visszajelzést egyelőre éppúgy nem kaptunk, mint az Agro Aba kft-nek elküldött, a felsőszentiváni szikes tavakkal kapcsolatos megkeresésünkre.

Madárvédelem
A gyöngybagolyvédelmi program idén a meglevő ládák ellenőrzésére korlátozódott, foglalás változatlanul nincsen. Augusztusban Fenyvesi Lászlóval próbaképpen 6, a Hortobágyon mentett röpképes fiókát helyeztünk el 3 alkalmas templomban  (Dinnyés, Lovasberény, Pátka). A kóborló hajlamú fiókák egyik helyen sem maradtak meg, de gyűrűik alapján esetleg értesülhetünk későbbi sorsukról.
A gyöngybaglyok a Hortobágyon, a Hortobágyi Nemzeti Park górési madármentő állomásán...

...itt pedig egyikük mindössze egy hónappal később (!), teljesen kifejlett tollazatban Fenyvesi László kezei között, immár Dinnyésen.

A Császár-víz mentén és a Rácvölgyben tettünk ki füleskuvik-, a Pátkai-víztározó mellett kuvikodúkat; a lovasberényi Antali-réten szükség volt a vércseláda és a D-odú aljzatának frissítésére (bővebben ITT).
Az év legkomolyabb akciója az iskolák számára meghirdetett fecskefelmérés volt, melyre 27 intézmény (26 hazai, 1 erdélyi) küldött be adatlapot (erről részletesen ITT). Folytatást 2018-ra tervezünk, immár kifejezetten a sikeres költésekre koncentrálva.
Egy pátkai gólyafészekjavításról már beszámoltam tavasszal (ITT), többször megpihent rajta egy gólyapár, de végül nem kezdtek költésbe.
Mojzes Levente és Staudinger István akcióban. Úgy lenne kerek, ha a következő képen gólyafiókák lennének...

...de azért ez is szívet melengető... Gólyapár az általunk rakott fészken két hónappal később. Reméljük, 2018-ban visszatérnek.

Az év végén kezdődő újabb madáretetési szezonra napraforgót adtunk a megszokott intézmények (Zentai úti iskola, Nemes Nagy Ágnes kollégium, közösségi kertek) mellett a Hosszúsétatéri óvodának is.

Oktatás, szemléletformálás
Az év során két ismeretterjesztő cikk jelent meg a működési körzet értékeiről, egy a Természet Világában, egy a TermészetBÚVÁR-ban.
Nyáron egy székesfehérvári probléma jutott a fülünkbe: egy lakótelepen elképzelhető, hogy lakott fészkektől riasztják a molnárfecskéket. A helyszínt felmértük, az írott és elektronikus sajtót értesítettük (ITT olvasható).
Volt egy óvodai foglalkozás (madáretetés, madárvédelem), egy iskolásokkal közös odútisztítás, két vetített előadás középiskolás kollégistáknak, két vetített előadás és vezetett séta a vértesacsai Föngyöskertben, egy előadás a velencei református közösségi ház megnyitóján, valamint az Évkerék keretében minden évszakban egy-egy, Fóris Annával közösen vezetett ismeretterjesztő túra előbb a székesfehérvári Sóstón, majd annak lezárása után a Gárdonyi Művelődési Ház mellett.
Januárban lezajlott a szokásos magbörze, kissé mérsékeltebb sikerrel, mint korábban.
A februári fecskefelmérésben részt vevő iskolák mindegyikét megajándékoztuk „fecskebarát iskola” táblával, ajándékkönyvvel, nyitottság esetén cserép fecskefészekkel.
2017 tavaszán a Pusztaszabolcsi Agrár Zrt-vel fecskés kampányt indítottunk (fecske a tejespohárra, fecskés plakát a mintaboltokba), ősszel pedig rajzversenyt hirdettünk a pusztaszabolcsi iskolatejet kapó intézmények számára. A legszebb alkotások készítőit szakmai zsűri választotta ki, nekik két kategóriában, három korcsoportban ajándékokat juttattunk el. A folytatás egy vándorkiállítás lesz, valamint a tavaszra tervezett fecskefelmérés.
Augusztusban hagyományteremtő jelleggel Boglárka-napi lepketúrát szerveztünk a székesfehérvári Maroshegyen, szép sikerrel.
Készül az emlékkép. Hangyaboglárka-túra Székesfehérváron (2017. 08. 01.)

Honlapunk látogatottságát a fecskefelmérés közösségi oldalakon való megjelenése elképesztő módon megdobta, de tartjuk magunkat: nem kívánunk kiépíteni semmilyen közösségi hálózatot. Természetesen köszönjük azoknak, akik bejegyzéseinket népszerűsítik. Ez az utolsó bejegyzés idén a 22., a három leglátogatottabb a fecskefelmérés beharangozása, a felmérés végeredménye és a rajzverseny végeredménye volt.

Együttműködés, egyebek
Biztató a Pusztaszabolcsi Agrár Zrt-vel kötött megállapodás, hiszen nyitottak az ötleteinkre, ráadásul a cég fecskeállománya is meredeken emelkedett 2017-ben.
A Duna-Ipoly NPI részéről Baranyai Zsolt és Staudinger István részvételével lezajlott a soponyai Sóstó botanikai felmérése és a legeltetéses élőhelykezelés megtervezése.
Staudinger István és Baranyai Zsolt a soponyai Sóstónál. Ha sikerül a terv, ennek a nádasnak a helyén két év múlva kilegelt szikes rét várja a fészkelni vágyó piroslábú cankókat.

Szeptemberben végigjártam a működési terület értékes erdőit (Rácvölgy, Máriamajori-erdő, Jancsár-völgy, Tikmony-völgy) az erdőtervezést végző szakemberekkel; a 2017-es új erdőtervek természetvédelmi szempontból jónak tűnnek.
Körvonalazódik egy együttműködés a pátkai önkormányzattal: több témában is kikérték a véleményünket, mi pedig a LEADER-pályázatban számítunk majd rájuk partnerként.
Alapítványunk 2017 őszén sikeresen nyújtott be közhasznúsági kérelmet a NAV felé, ily módon a továbbiakban jogosultak vagyunk 1 % SZJA felajánlásokra.

Tervek 2018-ra
A székesfehérvári Szabadművelődés Házában januárban kiállítást szervezünk; a fecskék életét, védelmét a gyerekrajzokon keresztül szeretnénk bemutatni. A kiállítást utána vinnénk tovább, jelenleg helyszíneket keresünk.
Pályázni fogunk egy Pátka természeti értékeit bemutató kiadvány megjelentetésére (LEADER).
Tavasszal szeretnénk megjelentetni a könyvecskét Fövenypusztáról, illetve a Szent István Múzeummal együttműködve felállítani a Gorsiumban egy információs táblát Föveny természeti értékeiről. Ezzel párhuzamosan egy felvilágosító kampány is körvonalazódik a táci közintézményekben.
A Boglárka-túrán kívül szeretnénk újabb szervezett túrákat tartani Székesfehérváron (kosbortúra) és Pátkán (Írisz-napi virágnéző túra, fülemülék éjszakája, Európai Madármegfigyelő Nap, továbbá Márton-napi vadlibatúra).
A szikes tavak vizsgálatánál minden alkalommal kikérjük a szakértők véleményét.

Honlapunk minden látogatójának boldog új évet kívánunk!